Her var det en skoleforberedende gruppe som brukte CosmoKidz

Dette skjedde en gang pr uke gjennom vår-månedene 2014. Pedagogisk leder valgte å konsentrere arbeidet om fem forskjellige temakort, som de kom tilbake til med jevne mellomrom. Hun fant etterhvert ut at det var best å projisere illustrasjonene på veggen, slik at alle kunne se samtidig. Temaene var:

  • Kalle andre stygge ting
  • Finne ro
  • Bestemme sammen
  • Føle seg inkludert, og
  • Danne nye vennskap

«Det er viktigere at barna får trene seg på noen få ting, enn å pøse på for mye,» sier hun. «CosmoKidz refleksjonene så vel som aktivitetene gjør det lett å variere fra gang til gang, selv om de begynner på skolen. Så får vi heller snakke om DET. Jeg ser at vi kan bruke CosmoKidz over lang tid, også systematisk. Og – det er best å dele opp gruppen i mindre grupper når de har sett bildet; jobbe med refleksjoner og forslag til handlinger, og så komme sammen og vise hverandre!»

Hun forteller: «Det oppsto læringssituasjoner hele tiden. For eksempel, da vi skulle introdusere hånddukkene. Barna fikk lov til å komme med forslag til navn, som ble skrevet ned og puttet i en boks. Deretter trakk vi lapp. Navnet på den ene dukken ble «Thea». Et par uker senere ble Thea brukt for å illustrere jenta på bildet i «Føle seg inkludert». Thea «tok en runde» for å få hjelp fra barna til å føle seg inkludert.

En av guttene skulle liksom være morsom, og slo etter Thea. Jeg tok henne umiddelbart inntil meg, og viste lei-seg siden men jeg beskyttet henne og spurte: «Hva skjedde nå? Hvordan kan vi nå få Thea til å komme fram og føle seg trygg igjen?» Barna hadde en mengde gode forslag. Hun kunne leke med noen andre i stedet. Hun kunne si ifra til en voksen. At gutten trengte å be om unnskyldning. Osv. Da de gikk tom for ideer, spurte jeg om vi skulle spørre Thea hvilket hun selv syntes var det beste forslaget – hvorpå barna nikket ivrig. Thea svarte at hun ønsket at gutten skulle be om unnskyldning. Jeg spurte gutten om han kunne tenke seg å gjøre det – og det kunne han! Så han sa unnskyld, Thea fikk på seg smilefjeset igjen, og det var lett å takke både gutten og alle de andre for kloke innspill og gode valg – som er en av elementene i SOAR. Som vi forresten både starter og avslutter med å si sammen…»

Tilbakemeldingen: temaene er viktige, barna engasjerer seg, illustrasjonene er enkle og lette å forstå, og forslag til aktiviteter blir godt tatt imot av barna. Pedagogisk leder merket seg at barna kunne snakke om CosmoKidz også på andre tidspunkt i løpet av uken – særlig når noen gjorde noe «dumt».

Vi i hele mennesker har latt forskjellige voksne ta i bruk CosmoKidz på barn opp til åtte-ni år. Erfaringen er at det fungerer som et engasjerende fokus for gode samtaler rundt vanskelige tema, med relevante aktiviteter – også med den litt eldre aldersgruppen.